vervolg verblijf Phalaborwa

13 juli 2014 - Phalaborwa, Zuid-Afrika

Zoals al verteld in het laatste reisverhaal, zijn we gisteravond op bush braai safari geweest met gids Nikolas, een Italiaans stelletje uit Milaan en een Nederlands stel uit Heemskerk. Het gebied waar de safari doorheen ging, behoort toe aan het mijnengebied in Phalaborwa (fosfaat, koper, vermiculiet en ijzer) en grenst aan de Olifantsriver.

Nadat Mart overstekende olifanten spotte bij de Olifantsriver is Nikolas op zoek gegaan om deze olifanten van dichterbij te kunnen bekijken. Het gezelschap bestond uit twee vrouwtjes met allebei een jong. Ter bescherming van hun jong waren de dames nogal provocerend naar de ' grommende'  safari-jeep. Na een tussenstop voor een hapje en drankje in de bush, zijn we verder op weg gegaan naar de bush braai. Ook dit keer, kwamen we de dames met jong weer tegen; maar nu waren ze vergezeld van een mannetje. Deze had het niet op onze komst en kwam aardig dreigend op ons afgerend. Man...wat voel je je dan nietig! Thijs heeft een filmpje gemaakt van onze ontmoeting met de olifanten. Deze spreekt voor zich.

Na deze adrenaline-kick konden we lekker bijkomen bij Sacha die sinds januari Sefapane river lodge runt aan de Olifantsriver met een romantische rondavel en een primitief tentenkamp. Na een hartelijk welkom konden we ons lekker warmen bij het haardvuur met een drankje, waarna we hebben genoten van een echte Afrikaanse braai. Bij terugkomst waren we (helaas) snel weer terug in de realiteit met de wedstrijd Nederland - Brazilie.

Vanmorgen hebben we tijdens het ontbijt genoten van een apenshow. De apen sprongen vanaf de daken van de huizen op de bomen en dan van boom naar boom. Daarna op naar het Krugerpark op weg naar Letaba. Hier is een expositie van de magnificent seven;  zeven enorm grote olifanten die tot ca. 30 jaar terug nog in het Krugerpark te zien waren. Helaas zijn ze inmiddels allemaal gestorven, of door ouderdom of door stroperij.

Het was vandaag heerlijk warm met 29 graden!

Onderweg veel grote mannetjes olifanten gespot, wat ons in eerste instantie nog de rillingen bezorgde na ons avontuur van de avond ervoor. Ook hebben we een buffel van dichtbij kunnen vastleggen. Ook een enorm beest.

Later op de dag kwamen we een Hyena familie tegen met drie jongen. Inmiddels hebben we drie van de ' ugly five'  gezien (Zwijn (Pumba), Gnoe en Hyena). De  Marabou en Gier hebben we nog niet kunnen spotten. Wel hebben we (of liever Job) de gebande muishond ontmoet.

1. Esther:
    15 juli 2014
    We vinden het erg leuk jullie verhalen te lezen en foto's te bekijken. Vooral het filmpje van de olifanten was best spannend. Geniet maar lekker verder!

Groetjes Esther en Puk (en de rest)
  2. Hans en Maritza:
    15 juli 2014
    verhalen gelezen ...... een uitstekende verslaggeefster....jongens dit wordt voor jullie een vakantie om nooit te vergeten ...... blijf genieten...... en wat een spanning bij die olifanten ..... zien uit naar het volgende verslag

(0)pa en Maritza