eerste week Zuid-Afrika

12 juli 2014

Gistermiddag aangekomen in 'the wild olive' huis in Phalaborwa. Na vijf dagen zonder internet, zijn we hier tot maandag online! Hoewel we het internet en tv niet hebben gemist, zit iedereen weer snel aan telefoon, laptop en tv gekluisterd.

Vandaag een lekkere luie vakantiedag en tijd om wat van onze belevenissen te vertellen.

Maandag zijn we rond 17.30 uur aangekomen in het Marloth park in het huis van Greet en Bauke; net op tijd voordat het donker werd. Op weg naar het huis een grote mannetjes Kudu gespot; helaas niet kunnen fotograferen. Bijzonder om na zoveel jaar alleen maar foto's te hebben gezien van het huis, nu met eigen ogen te kunnen zien wat een geweldige plek dit is. En wat een stilte....op geluiden van de dieren na dan.

Dinsdag vroeg uit de veren en te voet maar eens de boel verkennen. Marloth Park ligt aan de Crocodile river dat een scheiding vormt met het Kruger park. Al wandelend zagen we al snel enkele nijlpaarden en veel krokodillen (de Crocodile river doet zijn naam eer aan). 's middags met de auto het park verder verkend en nog meer dieren gespot: olifanten, buffels, zebra's, wilde zwijnen en apen. Bij thuiskomst liep familie Giraf langs het huis, vader, moeder met jong.

Woensdagochtend zijn Sander, Job en Mart om 06.30 uur op pad gegaan om de zonsopgang te fotograferen. Die nacht was het erg koud geweest want de auto waarschuwde voor gladheid; temperatuur 3 graden (brrrrr....).

Vervolgens zijn we via Crocodile bridge het Krugerpark in gegaan. De temperatuur liep op tot ca. 24 graden en de zon was volop aanwezig. Die dag hebben we het enorm getroffen want we konden die groot vijf van ons lijstje afvinken: olifant, buffel, luipaard, neushoorn en leeuw.

Op weg naar de uitgang was het een hele happening van nijlpaarden, olifanten, krokodillen bij elkaar met daarom heen een stuk of zes leeuwinnen die aanstalten maakten om het avondmaal in te slaan. Tussen het struikgewas nog een paar pluizige oortjes gespot van een paar leeuwenwelpjes. Helaas lieten die zich verder niet zien.

Met schemerdonker reden we Marloth Park weer in en ontdekten net op tijd een giraf op de weg. Dat zie je dus echt amper!, vandaar het advies om voor donker op de plek van bestemming te zijn. Later die avond zijn Sander en Thijs nog naar het plaatselijke restaurant gegaan om de wedstrijd Nederland - Argentinie te zien, met de teleurstellende uitslag.

Donderdag zijn we rond 10.00 uur vertrokken uit Marloth park op weg naar Pezulu Tree house lodge. De weg hiernaar toe hebben we voor een deel via het Krugerpark gereden, vanaf Malelane gate tot de Paul Kruger Gate. Naast impala's, impala's en impala's enkele giraffen en zebra's gezien en...drie neushoorns! Wat een gigantische beesten zijn dit toch.

Vanaf de Paul Kruger Gate tot aan de hoofdweg richting Pezulu tree house zijn we een paar uur lang door townships gereden op onverharde wegen. Bij het zien van de omstandigheden waarin deze mensen leven, voel je je toch aardig ongemakkelijk. Wat wel opviel was de hoeveelheid basisscholen and high schools langs deze weg. Verder heel veel mensen te voet op pad met hier en daar kudde's geiten en koeien. Daar waar wel asfalt lag, moest je manouvreren tussen de potholes door. Toch blij dat we een 4wheeldrive auto hebben gehuurd.

Op vrijdag zijn we verder gereisd richting Phalaborwa. Het was de bedoeling om onderweg een bezoek te brengen aan Moholoholo Rehabilitation centre maar daarvoor stonden we op het verkeerde moment bij de ingang. Er worden nl. om 09.30 en 15.00 uur tours gegeven en dus niet op het moment dat wij er waren (11.00 uur).

Helaas, dan maar doorrijden naar Phalaborwa, waar we sinds gistermiddag 13.00 uur zijn.

Hoewel we vandaag het plan hadden om de grootste baobab te bezichtigen, besloten dit niet te doen. Blijkt toch nog wel een aardig stuk rijden waarna je met een half uurtje die boom wel hebt gezien (volgens zeggen).

In plaats daarvan gaan we vanavond mee op een bush braai safari aan de Olifants river. Daar hebben we erg veel zin in.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Josje:
    12 juli 2014
    Wat een belevenissen super! Door je beschrijving zien we jullie avonturen gewoon voor ons! X van ons allen
  2. Greet:
    12 juli 2014
    Leuk jullie blog te lezen en de foto's al te bekijken. Ziet er allemaal super uit, zoals wij Zuid Afrika ook kennen. Heb al weer zin om heen te gaan. Geniet er lekker van! xx
  3. Ina:
    13 juli 2014
    Wauw, jullie zijn echte geluksvogels om op 1 dag 'the big five' te mogen spotten. Lieve groet van jaloerse achterblijvers ;-)