derde week Zuid-Afrika

28 juli 2014 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Na enige tijd geen toegang te hebben gehad tot het internet, hebben we nu via een Italiaans restaurant de kans om even wat van ons te laten horen.

De vlucht van Durban naar Port Elizabeth is goed verlopen; we werden met een bus naar het vliegtuig vervoerd en via het trappetje het vliegtuig ingeloodst. Een gezellig klein vliegtuig waar we samen met een groep Amerikaanse bejaarden net in pasten.

Rond 17.00 uur kwamen we aan bij Farmguesthouse Cleveland in Kirkwood, op aanraden van collega Carola. De guesthouse runt een sinaasappelboederij. Helaas Carola, de witte ganzen worden niet meer ingezet om de insecten op te eten. De ganzen werden te vaak gestolen en opgegeten, waardoor besloten is hiermee te stoppen. We werden hartelijk ontvangen door de gastvrouw met heerlijke koffie en zelfgemaakte lemon-cheesecake. Een druk gezin met vier kinderen en drie honden, maar gelukkig genoeg hulp voor het huishouden en onderhoud e.d.

Maandag zijn we naar het Addo Elephant National Park gegaan; een natuurpark waar we de zwarte neushoorn hebben gespot! Het is niet zo zeer de kleur van de neushoorn waarin het verschil zit; zowel de zwarte als de witte neushoorn zijn meer grijs maar het zit hem in de bek en de oren. De witte neushoorn heeft puntige oren en een brede lip (ook wel breedlip neushoorn genoemd); de zwarte neushoorn heeft ronde oren en een puntlip. Ook een prachtexemplaar om te zien!

Ook hebben we de Eland, de jakhals, het hartenbeest en een luipaard schildpad gezien. Verder nog een prachtige kudde olifanten bij een drinkplaats.

Dinsdag zijn we verder op pad gegaan richting Knysna. Onderweg hebben we een bezoek gebracht aan het Tsitsikamma national park; een prachtig natuurpark met ' Indiana Jones'  loopbruggen. Aan de kust hebben we weer een aantal walvissen gezien in de verte. Een prachtig gebied!

's avonds ingecheckt bij Guus en Lidy; een echtpaar uit Eindhoven die sinds 10 jaar een B&B runt in Knysna met een wasserette.

De weersverwachting voor de rest van de week is bijzonder slecht; er schijnt storm op komst te zijn vanuit Kaapstad dat zich langzaam over de kust uit zal strekken. De geplande shark cage tour op donderdag werd hierdoor afgezegd.

Vanwege de slechte weersverwachting hebben we geïnformeerd naar de whale watch tours. We vonden een erg bereidwillige aanbieder die ons aanbood ons woensdagmiddag om 16.00 uur mee te nemen op whale watch tour in Gansbaai. Dit betekende wel dat we hierdoor weinig tijd hadden om door te brengen in Knysna en met enige haast vertrokken zijn om op tijd in Gansbaai te arriveren. Gelukkig kwamen we om 15.15 uur aan bij het tourist bureau waar we de sleutels van het appartement in De Kelders moesten ophalen.

Daar bleek dat alle shark cage tochten vanaf donderdagmiddag waren geannuleerd, maar op donderdagochtend was er nog een mogelijkheid om mee te gaan.

Na een zeer geslaagde whale watch tour; we hadden gewoon een privé tour! zijn we donderdag om 07.00 uur aangetreden voor ontbijt en instructie voor de shark cage dive. Met een groep van ca. 25 mensen, waaronder nog twee Nederlandse gezinnen, werden we met een rotgang naar de plek gevaren waar de haaien het meest voorkomen. Vervolgens hebben we ons in een wetsuit gehesen om daarna af te zakken in een kooi. In deze kooi zit je met je hoofd boven water te wachten op de haai! Zodra een haai gesignaleerd wordt, krijg je een sein om af te zakken naar beneden en de haai onder water te bekijken. We hebben drie verschillende van dichtbij kunnen zien. Wat een enorme beesten zeg! Bij de volgende ronde (per keer konden er 7 personen in de kooi) botste een haai tegen de punt van de kooi; nog spectaculairder!

Sander heeft erg mooie foto's gemaakt en Thijs heeft de haai op film vastgelegd.

De rest van de dag hebben we lekker geluierd en walvissen gespot vanuit het appartement.

Vrijdag was het noodweer in De Kelders aangekomen; enorme storm en regen, regen, regen. Wat gaat dat toch snel vervelen! Job en ik hebben in de drie dagen tijd een puzzel van 1000 stukjes  in elkaar gelegd. Verder wat rondgetoerd uit verveling maar zoals overal op de wereld, ziet zelfs Zuid Afrika er troosteloos uit met zulk weer.

Ook zaterdag was het weer helaas onveranderd. Op weg naar onze nieuwe onderkomen in Fish hoek hebben we bij Betty's Bay de Afrikaanse pinguin bezichtigd. Geinige beestjes, met dat gewaggel. We hadden toevallig net een droog moment hiervoor.

Zondag zijn we naar Cape Point geweest en naar Kaap de Goede Hoop. Bij Kaap de Goede Hoop schoot een grote baboon bij ons in de auto. De jongens waren al uit de auto gegaan en Sander en ik zaten nog even te genieten van het uitzicht vanuit de auto. Plotseling werd de achterdeur opengegooid en stapte er wat naar binnen. In de veronderstelling dat het een van de jongens was, kijk ik achterom en zie een enorme harige aap zitten! die zich vergreep aan onze zak met vreterijtjes (appels, biltong, chocola). De auto was gelijk een enorme toeristische attractie! Met hulp van enkele vissers die knallers bij zich hadden, uiteindelijk de aap verjaagd.

Verder op weg hebben we een paringsritueel aanschouwd van twee struisvogels, waarbij het mannetje zich enorm uitsloofde en het vrouwtje zich uiteindelijk gewonnen gaf.

Kortom, wederom een bijzondere dag!

Vandaag hebben we een bezoek gebracht aan Robbeneiland; daar wordt je bepaald niet vrolijk van. Bijzonder dat ex-gevangenen en oud-bewakers nu samenwonen en werken om het verhaal van Robbeneiland aan de wereld te doen. Er wonen 200 mensen op Robbeneiland.

Daarna om toch nog iets van Kaapstad te kunnen zien, hebben we een busrondrit gedaan. Een veelzijdige stad.

Morgen staat de Tafelberg op de planning. Hierover hoop ik woensdag verslag van te kunnen doen.

1. Marianne:
    28 juli 2014
    wwwwooooouuuuuwww.....een van de jongesn was ploltseling veranderd in een enorme harige aap...........wat zullen jullie gegild hebben....Zijn jullie intussen van de schrik bekomen...????
  2. Tineke:
    28 juli 2014
    Geweldig zoals je schrijft!!! Je ziet het gewoon gebeuren allemaal, haha :) Ik zie uit naar je volgende reisverslag!!
    Groetjes aan de heren ;)
  3. Nicolette:
    29 juli 2014
    Ik vroeg me al af of de baboons de strips van de auto hadden getrokken, maar er in....!1???Brrrr, het zijn me daar engerds. Moet er toch vreselijk om lachen. Prachtig eigenlijk. Vandaag de tafelberg, genieten maar weer. Jammer van de stormdagen. tuut Oma