tweede week Zuid-Afrika

19 juli 2014 - Cape Saint Lucia, Zuid-Afrika

Maandag 14 juli hebben we de Panaroma route gereden op weg naar Graskop.

Op de Panorama route zijn een aantal bijzonderheden te bezichtigen, zoals

- de three rondavels; rotsformaties in de vorm van traditionele huisjes die je vaak in Zuid Afrika tegenkomt.

- Bourke's Luck potholes; steenputten gevormd door water waar de twee rivieren (Treur en Blyde) bij elkaar komen.

- Gods windows; een uitzichtpunt.

Bij aankomst in Graskop waren we nog iets te vroeg bij het restaurant om te eten. Ter overbrugging van de tijd hebben we een showroom en weverij van Africa Silks bezocht. Hier kregen we uitleg over hoe de cocon van de zijderups verwerkt wordt tot mooie ruwe weefsels.

De volgende dag hebben nog een bezoekje gebracht aan de Lisbon Falls, the Pinnacle (een solitaire rots) en Pilgrim's Rest (een verlaten goudstadje).

Op weg naar het huis van Greet en Bauke hebben we een stukje Krugerpark doorkruist van Numbi gate naar Malelane gate. Veel apen gezien, twee neushoorns met een kleintje (helaas liet het kleintje zich niet fotograferen) en een olifant die kennelijk schoon genoeg had van al die auto's om hem heen. Hij bleef onverstoord midden op de weg staan waardoor er een behoorlijke opstopping ontstond. Een tegenligger had het zwaar te verduren toen de olifant het op hem voorzien had. Met klapperende oren en een schuddende kop zette de olifant het op een lopen recht op de auto af. Nog nooit zo snel iemand zien achteruit rijden en keren; net op tijd kon hij vertrekken. Thijs heeft dit op filmpje vastgelegd.

's avonds in het huis van Greet en Bauke hoorden we geregeld gebrul van leeuwen.

Op 16 juli zijn Sander en Job om 07.30 uur op pad gegaan op zoek naar de leeuwen. Helaas niet gespot. Wel spelende nijlpaarden! Met 30 graden heerlijk genoten van een dagje niksen; hoewel om 15.30 uur nog een laatste bezoekje aan het Krugerpark gedaan in de hoop leeuwen te treffen. Wilde dieren spotten blijft een fascinerende bezigheid!

Donderdag zijn we op tijd vertrokken, met 5,5 uur reistijd voor de boeg. Via Swaziland zijn we naar St. Lucia gereden. We hebben weer mooi wat stempeltjes verzameld in onze paspoorten. Onderweg veel koeien, geiten en ezels langs de weg gezien.

Om 16.00 uur konden we inchecken in Ndiza lodge in St. Lucia.

Vrijdagochtend zijn we meegeweest op een hippo & croc cruise, waardoor we de nijlpaarden van heel dichtbij hebben gezien. Wat een enorme beesten zijn dit toch. Hoewel ze er zo lief uitzien, zijn het de meest gevaarlijke dieren in Zuid Afrika. Overdag liggen ze heerlijk te slapen en 's nachts komen ze aan land om te eten. Wij zijn 's avonds op zoek gegaan naar nijlpaarden maar hebben ze niet gezien. Toch staat op elke hoek van de straat 'beware of hippos at night' .

's middags zijn we even naar het strand geweest aan de Indische Oceaan en zowaar een paar walvissen gespot in de verte. Een deel van de rug was zichtbaar en diverse 'fonteinen'  gezien. Helaas waren alle whale watch safari's fully booked.

Vandaag gaan we naar Cape Vidal voor een dagje strand.

1. Greet:
    19 juli 2014
    Leuk weer wat te lezen, wij krijgen ook nooit genoeg van het Krugerpark, blijft altijd een verrassing. Vanaf Cape Vidal kan je ook walvissen zien! Veel plezier! Groetjes.
  2. Tineke:
    19 juli 2014
    Hi vakantiegangers :)
    Wat ontzettend leuk om zo aan de zijlijn jullie vakantie mee te kunnen beleven!
    Geweldig wat een ervaring met z'n allen. Geniet ervan en wij genieten van de mooie verhalen en foto's ;)
    Xx Tineke