Campbell River

15 augustus 2017 - Bute Inlet, Canada

Op dinsdag en woensdag zijn we op excursie geweest met Jos Krijnen van Eagle Eye Adventures.

Jos heeft 11 jaar terug zijn tandartspraktijk in Nederland verkocht en heeft samen met zijn vrouw Rentia het bedrijf Eagle Eye Adventures overgenomen.

Dinsdag stond in het teken van de Grizzly Bear expeditie, waarvoor we met de boot naar Bute Inlet zijn gevaren. Op weg hier naar toe hebben we ongeveer 6 Humpback whales gespot, waarvan 1 een sprong maakte. Volgens Jos leven er ca. 15 Humpback whales in deze wateren.

Bij aankomst op Bute Inlet bleek de bus, die ons zou ophalen, te zijn gestrand omdat de chauffeur onwel was geworden en het bos in was gereden. Dit betekende dat wij met pick-ups naar een centrale plek werden gereden, waar onderzoek gedaan wordt naar de Grizzly beren. Prachtige foto's en filmpjes bekeken van Grizzly beren. Vooral de films die 's nachts gemaakt worden, zijn erg bijzonder.

Rond 14.30 uur was er een nieuwe bus gearriveerd waarmee we verder op weg gingen. De tocht ging langs diverse uitkijkpunten en -torens. Op 1 plek hebben we beren gehoord, waarschijnlijk jonge beren, maar helaas niet gezien. Vanaf de uitkijktorens lieten de beren zich niet zien. Op een gegeven moment hadden we mazzel en hebben we 1 Grizzly beer gespot aan de overkant van het water.

Wat een prachtbeest! Jammer genoeg bleef het bij deze ene beer.

Jos was niet blij. Tot nog toe was zijn slechtste aantal beren namelijk 5 op 1 dag.

In dit gebied leven ca. 52 beren. Verwacht wordt dat door de bosbranden en de rookontwikkeling de beren nog niet op hun oude plek terug zijn. Ook kan het zijn dat het te vroeg in het jaar is. Normaliter start Jos namelijk vanaf 25 augustus met deze tour, maar op aanraden van de Indianen die eigenaar zijn van dit gebied, is hij dit jaar tien dagen eerder gestart.

Hij heeft alle mogelijke moeite gedaan om meer beren op te sporen maar dat is niet gelukt. Om 18 uur zijn we weer aan boord gegaan en waren we om 20.15 uur terug in Campbell River. Toen maar een snelle hap bij KFC gedaan.

Woensdag zijn we om 10 uur met de boot vertrokken op zoek naar orka's en walvissen. Een paar dagen eerder had Jos een groep van 50 orka's gezien. Dat was voor vandaag uiteraard ook het doel. De orka's bleken vandaag naar het westen te zijn vertrokken waardoor ze voor ons niet bereikbaar waren. Dat was nogal teleurstellend.  Wel zagen we een grote school van ongeveer 200 dolfijnen met een rotgang langsgaan. Wat een sierlijke beesten zijn dit toch. Geweldig!  Dat was toch weer een nieuwe ervaring voor ons allemaal. Ook kwamen we een groep zeeleeuwen tegen. In de middag hebben we weer diverse Humpback whales gezien waarvan een aantal in een jolige bui. Een heerlijke dag.

Aan boord hebben we kennis gemaakt met een gezin uit Ursem, Leon, Jolanda, Lisa en Thomas Mulder., waarmee we 's avonds op de camping nog even hebben nagepraat. Lisa gaat naar het derde jaar van het SMO; dezelfde opleiding waar Thijs straks begint.

1. Nicolette:
    21 augustus 2017
    Jammer van de beren . Ze zijn natuurlijk niet te sturen. Fijn dat op zee wel iets te zien was. Hier alleen lief klein zeehondje op strand. Jammer genoeg leefde t niet meer. Zonde. Genieten maar. Liefs van t eiland.