Dinosaur Provincial Park

23 augustus 2017 - Dinosaur Provincial Park, Canada

UIKEYINPUTDOWNARROWOp initiatief van Job hebben we vanmorgen het werelderfgoed Head-Smashed-In Buffalo Jump bezocht. Op deze plek werden vroeger Bisonkuddes door de Blackfoot indianen van de klif gejaagd zodat de indianen genoeg te eten hadden om de winter door te komen. Alles van de Bison werd gebruikt; het vlees en de organen om te eten, de huid om kleding van te maken en de botten om 'gereedschap' van te maken.

De naam Head-Smashed-In Buffalo Jump is tot stand gekomen doordat een jongeman de val van de Bisons in de afgrond van dichtbij wilde zien (net zoals een waterval van achteren). De jacht was die dag echter zo goed dat zijn hoofd werd platgewalst tussen de Bisons en de rotsen.

De plek en de informatie die gegeven werd was erg interessant en mooi opgezet. Onder de indruk van dit fenomeen hebben we onze weg vervolgd richting Dinosaur Provincial Park (ook idee van Job), waar we nu kamperen. De weg hier naar toe was nog saaier dan de route van gisteren. Het landschap is vlak en erg dor, de wegen recht, recht en nog eens recht. Het enige dat je af en toe ziet zijn grote graanvelden en jaknikkers in het veld voor het oppompen van olie. Langs de weg nog een dood hertje aangetroffen. Daarnaast is het bloedjeheet vandaag met 34 graden met nauwelijks tot geen schaduw.

Het Dinosaur Provincial Park is het grootste dinosauruskerkhof ter wereld. In 1979 werd het park op de Werelderfgoedlijst geplaatst. Er zijn ongeveer 150 complete skeletten gevonden, behorend tot de ruim 30 verschillende dinosoorten.

We bevinden ons in de Badlands. Een bijzonder contrast met de natuurgebieden die we tot nog toe gezien hebben. Dit gebied is door de erosie een goede vindplaats van fossielen.  Gewaarschuwd wordt voor ratelslangen, schorpioenen en zwarte weduwe spinnen. Job is helemaal in zijn element.